Naša kamena bašta – od početka do danas

24jun09

Početak je bio krajem leta 2007. godine. Muž je radio u firmi sa čovekom čiji je hobi bio pravljenje kamenih bašta. Upravo zbog toga se prosto zaljubio u tu ideju, a kako u dvorištu imamo mesta odlučio je da napravimo jednu malu. Kako se vidi na slici ispod, biljka koja je sada u sredini bašte je i ranije bila tu, i bukvalno rasla oko panja. Pošto izuzetno brzo raste bila je dobra ideja da je zadržimo i oko nje formiramo budući kamenjar. Nabavili smo crnicu, humus, napravili drenažu (od šuta i starih blokova, crepova) i kamenje. Radovi su otpočeli i ovako su izgledali:

kostur baste

U sredini je korito koje predstavlja naše malo jezero i fontanu. Ovako je izgledala kada su prvi radovi bili gotovi:

kostur je gotov

U jesen smo je obogatili raznim biljkama. Kada smo ih kupili sve su bile vrlo male, a na proleće sledeće godine sve su se već u najmanju ruku uduplale.

basta u jesen 2007

Bili smo veoma zadovoljni kako su biljke napredovale i kako smo se mi snašli u čitavoj toj priči oko održavanja bašte. Opet, na inicijativu druge polovine, odlučili smo da dvorište ulepšamo sa još jednom kamenom baštom. Predlog je bio napraviti veće jezero sa ribicama, i reku koja će teći u jezero. Pri tome smo i ostali. Pre toga smo izvadili drva koja su smetala, iskopali rupu za jezero, navukli zemlju i šut i kupili kamenje. Opet je majstor došao i uradio kostur odnosno rečni tok. Naravno, bilo je potrebno kupiti i pumpu koja će gurati vodu na izvor (vrh novog kamenjara).

100_5859

Prošle jeseni smo zasadili vrlo malo biljaka. Doneli humusa i iglica iz šume i pustili da prezimi. Moram priznati da oko prve bašte nisam toliko vodila računa. Lepa je ona meni bila, ali nisam se ja baš hvatala baštenskog posla. Kada mi je bilo naređeno da nešto treba uraditi, ja jesam. Ali na svoju inicijativu vrlo retko.

Ali se sve to promenilo ovog proleća. Kao što sam već rekla nije bilo mnogo biljaka u novoj bašti pa ih je trebalo nabaviti. Pošto moja tetka isto ima divnu baštu i mnogo biljaka, na proleće ih je razređivala i davala meni. Kad sam ih već donela, red je bio da im pronađem novo stanište. I tako nedelja za nedeljom, biljka za biljkom, i bašta je bila puna raznog cveća, puzavica i sličnog rastinja. Naravno nemojte me pitati za njihova imena :D jer ih stvarno ne znam! U jezeru nema mnogo biljaka, imamo jednu vodenu palmu, trsku i bambus. Planiramo da nabavimo lokvanj i morsku salatu. U jezeru imamo 4 zlatne ribice. Dve su baš juče pristigle. Takođe planiramo da komšijski zid do kraja obložimo kamenjem kao što smo započeli. Evo slike bašte od prošle nedelje:

panorama jun 2009

Sada dok pišem ovaj post kroz prozor gledam baštu. Reka žubori, grlice dolaze da piju vodu, a kosevi se kupaju u reci. Našli su svoje mesto za uživanje kod nas u bašti. Ponekad nam i komšijska mačka dođe u posetu i vreba ribice. Baš juče sam bila u bašti da je malo doteram posle kiše. Sad je kao bombonica :) Ovo je upravo postao jedan pravi mali ekosistem koji čini da se osećamo dobro i mi i ptice i insekti. Odoh sada da zalijem begonije što sam posadila, a vi uživajte u slikama!

Evo i slike jezera od danas popodne. Ove naranđzaste mrlje u donjem levom uglu su naše ribice :)

jezero

17 reagovanja na „Naša kamena bašta – od početka do danas“

  1. 1 Milana

    Prelepo je stvarno. Uživancija. Ali zašto nema slika napunjenog jezera? Baš bih volela da vidim. Ili ćeš to kad pristigne ostatak biljaka? :)

  2. Blago vama!
    Mi koji zivimo u stanu imamo sipak!
    Prelepo je.

  3. леп прилог. Креативно и што је најзанимљивије, камењар је урађен по основним приинципима и логици биљне спирале (herb spiral) која се користи у пермакултури. Позз

  4. зеленаврата, ако имаш балкон покушај са теглама степенасто наслаганим у отворе лакше металне или Алу конструкције конструкције због оптимално односа између површине (тлориса) и употребљиве површине. Има тога и по већим центрима или специјализованим радњама.

  5. @ Milana evo dodala sam i sliku jezera. Sledeće slike će biti sa novim vodenim biljkama ;)

    @ zelenavrata hvala lepo. Uživajte u ovim slikama kako bi smanjili taj šipak :D

  6. Fantastično. :) Ovo što predlaže Solarić je odlična ideja za nas koji nemamo dvorište, ali zbog dece čak i saksije moram da podižem na nivo koji ne mogu da dohvate. Uživajte u svojoj kamenoj bašti, stvarno je predivna. :)

  7. Ova tvoja kamena bastica mi je bas osvezila vece. Predivno je i sve na svom mestu. Jos samo malo da se te biljke razbokore i bice kao “prava” :) Bas uzivate, zavidim vam!!!! Mada, imam i ja lepu terasu i cvecance na njoj! :)

  8. 8 stevo

    Lepo, lepo! Pa baš i ne morate na letovanje samo da vidite more, mislim… pored ovake lepe bašte. u svakom slučaju prijatno letovanje.

  9. @ Charolija onda će bilo kakvo uređenje da sečeka da klinci malko porastu :)

    @ dudaelixir drago mi je da sam ti ulepšala veče. Ja jedva čekam jesen da rasađujem biljke i da kupujem nove!

    @ stevo da ga vidimo, okupamo se i malo ronimo. Imamo sreće da nas bašta svakodnevno opušta.
    Hvala lepo, nadamo se da će biti, jer ovo vreme nikako da se stabilizuje.

  10. Mnogo mi se svidja. Raj za sedenje i posmatranje :)
    A kako opstaje zimi? Svaka čast na kreativnosti.

  11. Hvala lepo!

    Neke biljke se osuše i nestanu, i na proleće ponovo krenu da rastu. Dok druge malko izgube svoju zelenu boju, i isto tako se na proleće povrate u život. Jezero se zamrzne, a ribice utonu u zimski san, i na proleće proplivaju.

    Krajem aprila, početkom maja je bašta definitivno najlepša. Tada sve kreće da buja, i puna je raznoraznog cveća i boja.

  12. Poželeh (pošto imam dvorište) da se upustim u avanturu pravljenja takvog malog raja… Možda se i osmelim da probam. Hvala na podsticaju ;)

  13. Ja svakako glasam da probaš. Nećeš se pokajati, a neverovatno će ti prijati i okupirati tvoju pažnju.

    Sad za nekih mesec dana planiramo rasađivati biljke i praviti neku reorganizaciju, pa ti ako se odlučiš za ovaj potez, javi, pa ćemo ti poslati biljke :)

  14. Hvala na ponudi, potražiću savet čim odluka padne. Trenutno smo u fazi sredjivanja, pa bih mogla nešto da pokušam. Javiću ti se!

  15. Sredite tako da odluka padne da bude i baštica!
    A i nama će biti drago da ugostite naše biljke :)

  16. 16 Nemanja

    zelim da napravim kamenu bastu, slicnu slici tri,nesto u polimediteranskom stilu,pa me interesuje koje bilje i cvece da koristim;]

  17. 17 milena

    vasa kamena basta izgleda divno videla sam ekstra ideju da ovako nesto ulepsa i moje dvoriste interesuje me da li ste sadili cvece koje moze da prezimi i da li su to nize rastinje


Ostavite odgovor

Prati

Dobijte svaki novi članak dostavljen u vaše poštansko sanduče.

